
Üstün zekalı çocuklar için 9 yaş çok önemli. Onların sorumluluklarının farkına varması ve üstün zekalılık özelliklerini taşıması için bu yaşa gelmeleri lazım.
Onların öğrenme yollarını bulmak lazım.
Kimi ödevden, kimi projeden, kimi de soru çözmekten hoşlanırlar.
Üstün zekalı çocuklar yazı yazmayı ve ezberlemeyi çok sevmezler.
Daha çok kendisine soru soran öğretmenlerden hoşlanırlar (Aktif İlişki).
Anlaşılmazlarsa olumsuz davranışlara yönelirler.
Bütün çocukların günlük tutmaları çok önemli. Aileler de onların gelişimini takip için günlük tutmaları çok önemli.
(Gifted Children’s Needs)
Üstün zekalı çocukların;
a-Fiziksel
b-Psikolojik
c-Pedagojik
d-Bilimsel
desteğe ihtiyaçları vardır.
Üstün zekalı çocuklar toplumun en fazla 3/100’ü teşkil ederler.
Üstün zekalı çocuklar:
Gifted : Allah vergisi bir zekaya sahiptir (Doğuştan zekidir)
Creative : Yaratıcıdır
Talent : Becerili ve Yeteneklidir
Eğer bir çocukta
1-Above Average Ability: Ortalamanın üzerinde beceri
2-Creativity: Yaratıcılık
3-Task Commitment: Görev sorumluluğu
özelliklerinin 3’ü birden varsa; o çocuk üstün zekalıdır.
En yüksek IQ seviyesi 140’dır.
Bill Gates (173) ve Leonardo Da Vinci (220) IQ’ ye sahiptirler.
Components of Creative Experience:
1-Ne yaptıklarını bilirler
2-Geri bildirim, teşvik ve destek beklerler
3-Kapasiteleri oranında görevler verilmelidir
4-Başarısızlıkları onları yıldıramaz
5-Özgüvenleri vardır
6-Zaman kavramları yoktur
7-Kendilerini ödüllendirirler (Yani ödül için yapmıyorum ama yaparsam ödülüm budur, bunu bilirler)
8-Eylemleri (actions) , duyguları (emotions) ve duyarlılıkları (awareness) farklıdır.
Üstün Zekalı Çocukların Özellikleri:
01-Not Listening: Dinlemezler
02-Dominating: Hakim olmayı isterler
03-Tuning Out : Sizi dinlerken başka şeyler düşünürler
04-Argumentativeness : Tartışmayı severler
05-Refusal to comply with instructions: Emir dinlemezler, kendi kaderlerini kendileri çizerler
06-Teasing or Ridicule: Muzip ve alaycıdırlar
07-Perfectionist : Mükemmelliyetçidirler
08-Desire to control others : Baskalarını kontrol etmeyi arzu ederler
09-Introversion : İç’e dönüktürler
10-Depression : Depresyon’a eğilimlidirler
11-Excessive competitiveness : Aşırı hırslıdırlar
Anne-Babalar Üstün Zekalı Çocuklarla İlgilenirken nelere dikkat etmeli:
01-Onlara karşı sabırlı olmalı, sevmeli
02-Onlara iyi bir rol model olmalı
03-Neyin iyi, neyin kötü olduğunun sınırları çizilmeli
04-Sorularının cevabını bilmiyorsak, yanlış cevap vermek yerine bilmiyorum diyebilmeli
05-Onlarla ilgili gerçekci olmalı, yüksek beklentilere girmemeli
06-Onlarla farklı konularda konuşmalı, hayallerini geliştirmeli, yol ve yön göstermeli.
07-Hayalleri varsa teşvik etmeli, imkansız gösterip hayallerini yıkmamalı.
08-Onlarla aktiviteler yapmalı
09-Onlarla arkadaş değil, aile olmalı. (Çünkü onlar için aile ve okul çevresi çok önemlidir)
10-Onlar için ailenin ve aile içi davranışların önemli olduğu bilinmeli
11-Eğitimini ve kabiliyetlerini geliştirme sorumluluğunda olduğumuzu bilmeli.
12-Bir resim gösterip, hikaye yazdırmalı.
Parentel Roles:
01-Learner : Öğrenmeye istekli olmak
02-Helper: Yardımcı olmak
03-Supporter: Destek olmak
04-Resource Person: Sorunlarında başvurulacak kaynak kişi olmak
05-Rol Model : Örnek olmak
06-Change Agent : Değişimine öncülük etmek ve katkıda bulunmak
07-Source of Information : Tecrübeleriyle bilgi kaynağı olmak
Üstün Zekalı Çocuklar için 6 W
01-Who : O ve biz
02-What : Gerekli her türlü çabanın gösterilmesi
03-Where : Evde ve Okulda
04-When : 9 yaşından sonra
05-Why : Çocuk, ülke ve insanlık için
06-How : Kişisel ve akademik ihtiyaçlarını karşılayarak
Sonuç:
Onlar için yapılacak en iyi şey:
a-Acceleration : Eğitim sürelerini hızlandırmalı
b-Enrichment : Zenginleştirmeli
c-Differentiation : Farklı aktivitelerle farklılaştırmalı
Niye? Çünkü zaman kaybediyorlar.
GANDHI diyor ki:
You must be the change you wish to see in the world.
(Dünyada görmek istediğiniz değişimin ta kendisi olmalısınız)
Latif ÜNAL / SEMİNER NOTLARI (08 Mayıs 2011)